torsdag 4. november 2010

Søkemotorannonsering

Søkemotorannonsering

Vurderer du å markedsføre deg med PPC (Pay per click) annonser?
Før du setter i gang burde du bestemme deg for om du skal styre/administrere annonsene selv, eller om du ønsker å sette dette bort til et firma som kan gjøre det for deg. Det finnes fordeler og ulemper med begge alternativene, under følger noen og informasjon om hvordan du kan gå fram.
Konkurransen på internett øker og det blir viktig å optimalisere sin strategi for PPC annonsering.
Du som skal benytte penger på å markedsføre ditt firma må forsikre deg om at du får maksimalt igjen for din annonseringsinvestering. Kostnadene på sponsede lenker er økende og da er det viktig at du nøye vurderer hvor mye du ønsker å investere i denne markedsføringsformen, hvordan du skal gjøre dette og hvor du skal ligge med dine PPC annonser.

Ønsker du selv å styre og administrere dine PPC annonser?
De fleste bedrifter som selger PPC Annonser (Søkemotorannonsering) tilbyr et administrasjonsverktøy som gjør at du selv har full kontroll på hvilke annonser du viser og hvilke søkeord du skal være tilgjengelig på. Flere av tilbyderne gir deg også muligheten til å lage flere alternative annonsetekster, slik at du kan måle hvilken annonsetekst som fungerer best for et gitt søkeord.
Noen tips på veien til deg som selv ønsker å styre PPC annonser:
Bestill annonser på mange relevante søkeord. Ikke annonser på et enkelt søkeord, ofte finnes det mange varianter og synonymer som er like verdifulle for deg.
La oss si at du fører regntøy, da er jo søkeordet ”regntøy” en selvfølge, men det kan godt være at du også ønsker å synliggjøre din annonse for folk som søker: regnjakke, regnklær, regnbukse, regndress , regnfrakk m. m

Siden du bare betaler for antall klikk på din annonse og ikke basert på hvor mange søkeord du har knyttet opp mot denne er det ingen vits i å spare på synonymene.
Søk i søkemotoren etter dine egne søkeord, siden sannsynligheten er stor for at de øverste annonsene har flest klikk så er det noe ved disse annonsene som vekker søkerens oppmerksomhet. Her kan du muligens få noen ideer til hvordan du burde utforme dine annonser.

En stor fordel ved å gjøre jobben selv er selvfølgelig at kostnaden ofte er mindre, men på den andre siden så kan det også ta mye tid å sette opp og administrere en konto. Spesielt  hvis den består av mange annonser og mange søkeord.

Ansette er firma til å styre dine PPC annonser?

Du kan ansette er firma til å gjøre denne jobben for deg, men kostnadene vil ofte være større.
Husk at bedriften som skal gjøre dette for deg skal tjene penger på den jobben de gjør, men en fordel vil være at de kan legge mer arbeid i utvelgelse av stikkord og utarbeidelse av annonsetekster.

Husk at det finnes mange som tilbyr seg å sette opp en  PPC kampanje, noen overpriser klikkene slik at de på denne måten har en fortjeneste på den jobben de gjør. Andre tar en fast sum for oppsett og administrering av kampanjen. Mange gode og mange mindre gode å velge imellom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar