torsdag 4. november 2010

Hva er PPC (Betal-per-klikk) annonsering?

Hva er PPC annonsering?


PPC / Pay per click / Søkemotorannonsering  / Betal-per-klikk er sponsede lenker som kan kjøpes en rekke steder der du betaler for klikk. Kostnaden på PPC annonsering løper først når din annonse blir klikket på. Det finnes mange tilbydere av PPC annonser å velge mellom. Google AdWords er i dag det største innholdsnettverket for PPC annonser, men det finnes også mange andre tilbydere som burde og kan vurderes.

Les også:  Hvem skal sette opp din PPC kampanje? Gjør du set selv eller skal du engasjere et firma.

Her er noen av de større tilbyderne av PPC annonser:






Yahoo Search Marketing  (YSM):
Lar deg opprette annonser knyttet opp mot søkeord eller søkefraser der du bare betaler når noen klikker på annonsen. Yahoo PPC distribueres i tillegg til i Yahoo sitt eget nettsøk også hos innholdsleverandører som ABC Startsiden, Altavista, Bing og Kelkoo.

Noen av fordelene er:
  • Du har full kontroll over kostnadene og betaler bare for effekten.
  • Ditt firma vises bare når noen søker etter dine varer og tjenester (dine søkeord)
  • Du har muligheten til å styre annonsevisningen mot spesielle byer eller land.





Facebook PPC:
Annonseringingen er på lik linje med de andre på denne siden basert på at noen må klikke på din annonse før du må betale for det.  Men Facebook tilbyr en rekke spennende muligheter for hvem som skal se nettopp din annonse. Du kan velge mellom en rekke variabler og kombinere disse etter eget ønske.
  • Geografi: Du kan målrette annonseringen mot spesielle land eller byer. Facebook baserer identifiseringen av hor brukeren befinner seg basert på IP (Internet Protocol) adresser.
  • Alder: Du kan spesifisere aldersgruppen du ønsker at skal kunne se dine annonser. Om din målgruppe er aldersgruppen 20-30 år, så kan du velge at dine annonser bare skal vises til disse.
  • Sivilstatus: Du kan rette din annonse basert på brukerens sivilstatus (Gift, Singel, Forlovet o.l)
  • Kjønn: Ønsker du bare å vise annonsen til kvinner? Bare til menn? Eller begge kjønn?
Pluss en rekke andre muligheter, så har du en veldig spesifikk målgruppe kan dette være nyttig.





MYAd:
A-Pressen Digitale Medier AS tilbyr PPC-annonsering gjennom deres nettverk av store norske nettsteder som abcnyheter.no, dn.no, klikk.no,zett.no m.m (hele nettverket finner du på MyAd sine sider)





Eniro sponsede lenker:
Tekstannonser som vises inne på kvasir.no når noen søker etter dine nøkkelord. Du betaler heller ikke her før noen klikker på din annonse.





Google AdWords:
AdWords for søk er det de fleste av oss forbinder med PPC annonsering og innebærer at du kan vise dine annonser basert på søkeord på Google sin søkemotor. Annonsene vises over til høyere for det organiske søkeresultatet. Hvilken plassering annonsen din vil få er avhengig av hvor populær din annonse er (klikkfrekvens/CTR), Hvor relevant (Google Quality Score) siden annonsen peker til er i forhold til søkeordet og hvor høyt bud man har på gitt søkeord.

Noen av fordelene er:
  • Du har full kontroll over kostnadene og betaler bare for effekten.
  • Ditt firma vises bare når noen søker etter dine varer og tjenester (dine søkeord)
  • Du har muligheten til å styre annonsevisningen mot spesielle byer eller land.
  • Du kan velge å vise dine annonser i Google sitt innholdsnettverk, dette kan være blogge, portaler osv. Annonsevisninger utløses av kontekstuelt innhold på disse sidene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar